Québec – dag 14 – slow tourism in Montreal

Klik hier voor een overzicht van de reis.

Route: /
Activiteiten: chillen in Westmount en Montreal verkennen
Overnachting: Airbnb appartement in Westmount, Montreal

Na een warme, plakkerige nacht ontbijten we met z’n allen aan het keukeneiland. We hebben geen zin om ons te haasten en snel snel alle bezienswaardigheden van Montreal af te vinken. Vandaag willen we volledig op het ritme van de kindjes spenderen, en dat wil zeggen: een uitstapje naar de speeltuin in de voormiddag, het middagdutje thuis doen en in de namiddag op stap in Montreal. Zonder kinderen hadden we het wellicht niet kunnen laten om alles te willen zien en doen, maar het voelt wel ontspannend om de stad te bezoeken op ons dooi gemakske!

We beginnen dus met een uitstapje naar de speeltuin. We gaan eerst naar Westmount park, maar omdat het zo warm is gaan we al gauw op zoek naar de speeltuin om de hoek van het appartement waar er speelfonteinen zouden zijn. Onderweg passeren we de ene na de andere riante villa.

Het speeltuintje om de hoek blijkt echt een leuk extraatje, het ligt gewoon vlak aan de achteringang van ons appartement, heeft leuke speeltoestellen en er komen vooral inwoners van in de buurt. We zien ons hier zo al wonen!

Na al dat speelplezier halen we een heerlijke vegan lunch af in het restaurant op het einde van de straat (“Aux vivres”): een thai dragon bowl voor Ulrike, de Mexicali burrito voor mezelf en mezze voor Alice en Jeanne.

Na de lunch steken we de kindjes in bed (niet tesamen zoals op de foto uiteraard) en beginnen wij al wat spullen te organiseren in de valies voor de terugvlucht.

Het is al voorbij 15u wanneer we dan eindelijk klaar zijn om Montreal te verkennen. Eerste stop: de Belvédère Camillien-Houde in het Mont Royal park dat, zoals de naam het doet vermoeden, op een berg gelegen is en dus een goed uitzicht over de stad geeft. Het is snikheet dus hebben we de moed niet om door te stappen naar de Chalet du Mont Royal, waar het uitzicht nog beter zou zijn.

Vervolgens nemen we de auto tot “le Village”, de homobuurt in het centrum van de stad. Daar is namelijk een straat, de Rue Sainte-Catherine, die volledig overdekt is met slingers van ballen in alle kleuren van de regenboog en die voor een groot deel autovrij is, ideaal dus met kinderen. Op voorhand deed de straat ons vooral denken aan het gelijknamig liedje, maar nu zal ik me de straat altijd herinneren als de plek waar onze peuter languit op het asfalt ging liggen tijdens een tantrum, terwijl de hipster homo-mannen vanop de terrassen aan het staren waren 🙂

We belanden in de “Jardins Gamelin” een pop-up tuin aka bar en terras, waar we een hamburger met frietjes bestellen alvorens we terugkeren naar het appartement om de valies klaar te maken voor de volgende dag.