Chillen in Phuket met een baby van 8 maand

Toen Alice 8 maand oud was, vlogen we voor een tiental dagen naar Thailand met mijn familie. Mijn zus en haar man werken beiden voor Air France en kunnen daarom goedkoop vliegen. Ook kunnen ze een aantal keer per jaar familie meenemen die dan ook goedkoper vliegt. De vraag was dus niet of we mee op vakantie wilden, maar eerder ‘waar naartoe’? Zuid-Thailand werd het compromis: veilig, niet té lang vliegen, niet té veel rondgerij, goedkoop en lekker eten.

Wij dus ‘en groupe’ het vliegtuig op: de zus, haar man en twee kinderen (3 maand en 1,5 jaar), mijn moeder en vriend en wij tweetjes met Alice (8 maand). We kregen een plekje op de voorste rij en zo werden er bassinets voor ons ter beschikking gesteld waarin we de twee kleinsten te slapen konden leggen (én hadden we heel veel plaats voor rommel aan onze voeten).Na twee lange vluchten met een overstap in Singapore kwamen we eindelijk toe in Phuket. Het was even bekomen van de tropische warmte en dan hop in onze huurauto, zeg maar huurbus want er was plaats voor 11 personen, waarmee we de weg moesten zoeken naar ons verblijf in Rawai. Helemaal kapot van de lange en vermoeiende reis kwamen we toe in ons huisje en vielen we in een broeierige slaap.

Villa met alles erop en eraan

Het huisje dat we via Airbnb boekten bleek een huis, met elk onze kamer met badkamer die uitgaf op het zwembad. De kers op de taart was de maid Kieow die ons het leven helemaal hemels maakte. Zij zorgde voor ontbijt met vers fruit, stond ons bij met raad in de grote supermarkt, kookte heerlijke thaïse gerechten op vraag en nodigde al haar vriendinnen uit voor een massage en/of pedicure. Beetje decadent, maar ook heel aangenaam!

Katten aaien en tempels bezoeken

Terwijl de rest van de familie nog sliep, waren wij steevast vroeg uit de veren om de buurt te gaan verkennen. Zo was er in onze straat een zalig koffiehuisje (A spoonful of sugar) en zelfs een cat café (Neko cat cafe). Aangezien we alledrie zot zijn op katten, zijn we er zelfs tweemaal geweest.

De eerste dagen hadden we niet zo’n schitterend weer, dus profiteerden we ervan om de lokale bezienswaardigheden te bezoeken. Zo gingen we onder andere naar Big Buddha, een gigantisch buddhabeeld dat vooral leuk is omwille van de vele aapjes die er rondhangen en de mooie uitzichten. Een kwartiertje rijden daar vandaan ligt de Wat Chalong tempel, de belangrijkste boeddhistische tempel van Phuket. Maar ook in Phuket stad bezochten we een tempel, waarna we verkoeling zochten met een ijskoffie in een gezellige koffiebar. ’s Avonds aten we afwisselend thuis (Kieow maakte voor ons een heerlijke pad thai en thaïse curry) of op verplaatsing. Zo gingen we bijvoorbeeld de zonsondergang bewonderen aan Promthep Cape en trokken we erop uit naar de weekend market van Phuket, een gigantische markt met zowel goedkope kleren en gadgets als lekker (en bizar) eten. Een leuke plek om allerlei gekke dingen te proeven!

Met de longtail boot naar James Bond Island (Ao Phang Nga)

Het voordeel van met de hele familie te reizen, is dat we makkelijk zélf een boot konden charteren in plaats van beroep te moeten doen op georganiseerde tours. Zo reden we naar Surakul Pier voor een uitstapje naar Ao Phang Nga national park en z’n befaamde James Bond Island. Het organiseren en onderhandelen van de prijs lieten we geheel over aan mijn moeder en haar vriend, wij hoefden enkel maar op te stappen op de longtail boot. Op zich al uitdagend genoeg, want zo’n boot voelt redelijk krakkemikig, maakt geweldig veel lawaai en vaart sneller dan verwacht. Niet ideaal met twee jonge baby’s, maar al bij al wel doenbaar. Behalve James Bond Island, bracht de stuurman ons ook naar een drijvend dorpje, Ko Panyi, waar we halt hielden voor een lunchpauze en een glimp te zien kregen van het dagelijkse leven van de bevolking door te verdwalen in de smalle steegjes op de pontons. Op de terugweg vaarden we door de mangroves van het nationaal park, best wel indrukwekkend!

Snorkelen in de paradijselijke omgeving van Ko Phi Phi

Als je naar Phuket gaat, mag een bezoekje aan de Ko Phi Phi eilanden uiteraard niet ontbreken. Ook hier charterden we een boot om met ons gezelschap vanuit Rawai tot Ko Phi Phi te geraken. De heenreis was op zijn zachtst gezegd een wilde rit: de speedboot scheurde met grote snelheid over het water en viel bij elke golf met een klap neer. We hielden de kindjes stevig vast en hoopten maar dat ze geen last zouden hebben van al dat heen-en-weer geschud. Gelukkig was de terugrit veel rustiger en konden we ontspannen genieten van de boottocht. Ter plaatse stopten we in de wondermooie baaien van Ko Phi Phi Lee en aten we een heerlijke lunch in de schaduw van de bomen van Ko Phi Phi Don.  Het zand was er gloeiend heet en de witte zandkorrels weerkaatsten de zon, waardoor we meteen de schaduw moesten opzoeken. We hadden wel wat meer tijd op het eiland willen spenderen en wat rondwandelen, maar daarvoor was het die dag te warm. Na de lunchpauze zochten we een rustige baai uit om te snorkelen: een onvergetelijke ervaring! Elk om beurt bleef één iemand van ons bij de baby’s terwijl de anderen konden genieten van prachtige vissen en koralen. We hadden hier nog wel uren kunnen spenderen, maar helaas was het al (te) snel tijd om huiswaarts te keren.

De stranden van Phuket

De overige dagen genoten we nog van de verschillende aangename stranden van Phuket: Nai Harn, Rawai, Kata, Sirinat NP,… Het water was er aangenaam van temperatuur, ideaal voor de kleinsten onder ons!IMG_5684

Wat gaven we onze baby te eten en drinken in Thailand?

Tijdens onze reis naar Thailand was Alice 8 maand oud. Dat betekent dat ze behalve borstvoeding, ook al vaste voeding at. Gelukkig is ze geen kieskeurige eter, en hebben we ze van begin af aan ook stukjes gegeven. Daardoor kon ze zo goed als altijd wel met ons mee-eten op verplaatsing: dan bestelden we wat witte rijst voor haar en vulden we aan met komkommer, tomaat,… Ze at zelfs gretig mee van de geroerbakte rijst en pad thai, maar dat gaven we maar in kleine hoeveelheden omwille van de toevoeging van zout, vissaus, suiker etc.  De restaurants waren ook allemaal erg kind-vriendelijk, meestal was er wel een baby-stoel (alhoewel die niet zoveel steun en veiligheid bieden als de stoelen die wij hier kennen) en de obers waren altijd dol op de kinderen.

In de grotere supermarkten kochten we ook wat aardappelen en groenten om enkele groentepapjes te maken ter afwisseling van de rijst. Ook fruit was er in overvloed, en stukken lekkerder dan bij ons: sappige mango’s, watermeloen, ananas… Overal waar we gingen was er wel fruit te vinden. We dronken er ook heerlijke smoothies en kokosnoten, waarvan Alice elke keer wel even mocht proeven. Door de warmte kreeg ze ook frequent de borst en gaven we tussendoor ook regelmatig kleine beetjes water.

Luiers kopen in Thailand

Luiers zijn in Thailand makkelijk te vinden. In de supermarkten vind je grote verpakkingen, maar zelf in de 7 Eleven’s vind je luiers (in kleine verpakkingen). Kijk goed op de verpakking want het verschil tussen de luiers met strips en de optrekbroekjes is niet zo duidelijk te zien. Zo kochten we per toeval optrekbroekjes (maat 3) in plaats van gewone luiers. Maar met een baby die niet wil stilzitten tijdens het verversen vonden we dat eigenlijk best wel een handige ontdekking!

Ons vervoer in Phuket

We huurden ter plekke een mini-busje waar we me z’n allen gemakkelijk in konden want er was plek voor 11 personen. De maxi cosi’s en autostoel hadden we gewoon van thuis meegebracht, zo waren we zeker dat we veilig konden rondrijden met de kinderen. In Thailand wordt wel links gereden, dat is elke keer weer even wennen. Het verkeer is er soms druk en chaotisch (vooral de brommers die je langs alle kanten voorbijsteken), maar ook dat viel beter mee dan verwacht.

Twijfel je om op reis te gaan naar Thailand met een jonge baby of een peuter? Gewoon doen! Het is een fantastisch land met een zeer vriendelijke bevolking, heerlijk eten, prachtige natuur en stranden, mooi weer en dat alles voor relatief weinig geld. Kijk je op tegen de lange vlucht met je baby of peuter? Lees dan zeker onze tips om de vlucht heelhuids door te komen.